25 września 2010

Chleb wieloziarnisty


Pieczenie chleba wieczorem, aby móc rano cieszyć się jego smakiem stało się dla mnie rytuałem. Szczególnie upodobałam sobie pieczywo razowe i wieloziarniste. Chleb, który wczoraj zrobiłam bardzo mnie zaskoczył. Ma zdecydowany smak, wspaniały aromat i suchy, mimo dodatku zakwasu, miąższ. Prosty w wykonaniu, łatwy w zagniataniu, praca z nim to czysta przyjemność.

Przepis z Moich Wypieków (z małymi zmianami)
Składniki:
- 2/3 szklanki aktywnego zakwasu żytniego
- 2/3 szklanki letniej wody
- 2 łyżki oliwy z oliwek
- 1 łyżka cukru
- 1 łyżeczka soli
- 1¼ szklanki mąki pszennej
- 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
- 3/4 szklanki mąki pszennej razowej
- 1/3 szklanki ziaren (dałam mak, sezam, siemię lniane, słonecznik, pestki dyni)
- 1/2 łyżeczki suszonych drożdży

Wszystkie składniki połączyć, wyrobić gładkie ciasto. Odstawić do wyrośnięcia na 1- 1,5 godziny. Po tym czasie ponownie wyrobić, złożyć i uformować bochenek. Umieścić w koszyku do wyrastania i pozostawić do wyrośnięcia (u mnie trwało to ok. 3 h). Piekarnik wraz z kamieniem lub blachą wyłożoną papierem do pieczenia nagrzać do 200ºC. Chleb zsunąć na nagrzaną blachę i piec ok. 30 minut. Smacznego!


5 komentarzy:

  1. wygląda pysznie z tymi pestkami dyni! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też robiłam, bardzo dobry jest :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mmmmmmmm! Te pestki tylko czekają, żeby je jako pierwsze schrupać! ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny chlebek :) Ja jeszcze nigdy nie piekłam pieczywa, przeraża mnie hodowla zakwasu-wiem, że to nie jest takie skomplikowane, musze się wreszcie odważyć :)

    OdpowiedzUsuń
  5. a ja lubię piec chleb rano (:
    pięknie Ci się upiekł!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...