28 września 2011

Chleb pszenno-żytni z makiem i słonecznikiem

Zdecydowanie zbyt dużo czasu minęło od mojego ostatniego bochenka chleba upieczonego w domowej piekarni. Z zakwasem już dawno się pożegnałam, co nie oznacza, że na blogu już nigdy nie pojawi się prawdziwy, ciężki, razowy chleb na zakwasie.
Zawsze skłaniałam się ku opinii, że chlebom wypiekanym przy użyciu drożdży, bez dodatku zakwasu, czegoś brakuje. Odkryłam jednak, że nawet bez niego pieczywo może być dobre, nawet bardzo dobre. Publikowałam już kilka przepisów na chleby wypiekane na drożdżach. Moim faworytem jest ten, jednak znalazłam dla niego godnego konkurenta.
Razowy pszenno-żytni chleb. Pełen ziaren maku i słonecznika. Z dodatkiem melasy, która nadaje mu specyficzny zapach i wprowadza słodką nutkę. Nietypowy jak na chleb na drożdżach, o zbitym miąższu i grubej skórce, do tego długo utrzymuje świeżość. Jeśli w Waszym domu prosperuje mała piekarnia, zachęcam do upieczenia.

Przepis z BBC Good Food (z moimi zmianami)
Składniki:
- 350 g mąki pełnoziarnistej
- 50 g mąki żytniej razowej
- 100 g mąki żytniej
- 8 g drożdży instant
- 2 łyżeczki soli
- 45 ml melasy
- 300 ml letniej wody
- 125 g słonecznika
- 50 g maku
- 50 g sezamu

Mieszamy mąki z drożdżami, solą, słonecznikiem i makiem. Dodajemy wodę i melasę. Wyrabiamy ciasto na blacie posypanym mąką przez 7 minut. Umieszczamy w lekko naoliwionej misce i zostawiamy do wyrośnięcia na 2 h. Po tym czasie krótko wyrabiamy i formujemy okrągły bochenek. Obtaczamy w sezamie i zostawiamy do ponownego wyrośnięcia na 1 h. Piekarnik nagrzewamy do 220ºC. Przed wstawieniem chleba do pieca nacinamy go, tworząc kratkę. Pieczemy przez 30 minut. Pod koniec pieczenia radzę pilnować, żeby chleb za bardzo się nie przypiekł. Po wyjęciu studzimy na kratce. Smacznego!


3 komentarze:

Dziękuję za komentarz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...